Abright Artiklar

PERSPEKTIV, STUDIER & DEBATT


I artiklar delar vi med oss av specialistkunskap, energi och insikter relevanta för dig som affärsledare. Olika perspektiv, trendspaningar,här ryms allt som ligger oss varmt om hjärtat,

och Abrights purpose, att dela och sprida kompetens. 


Vill du ha mer? Boka en föreläsning eller samtal i din organisation!

AUGUSTI 2024

LYCKAS MED DIGITALT AFFÄRSLEDARSKAP





Visionära och praktiska, det är vad som krävs för att vara med och till och med leda när utvecklingen ökar takten. När vi kombinerar traditionella ledarskapskompetenser och med nya har vi och våra kollegor god chans att inte bara lyckas utan också trivas i tempot och förändrade affärslandskap. 

Genom att vara öppna för förändring och ständigt sträva efter att utvecklas, lägga till och faktiskt släppa gamla sanningar om hur, vad och vem, kan vi bli ledare som faktiskt leder och inte bara "åker med".

Att utveckla nya kompetenser innebär också att vi måste vara öppna för att våga göra och lära oss av felbedömningar och misstag, hela tiden söka nya sätt att förbättra vårt ledarskap.

Då kan vi leda våra team med självförtroende och inspiration åt båda håll.

Var nyfiken på och sätta oss in i teknologiska trender, skapa scenarion för bättre  kunna förutse hur de kan komma att påverka våra organisationer. Att få ösa ur ledarerfarenhet och fylla på med det nya är såklart en viktig nyckel,  balansen mellan det gamla och det nya definierar en effektiv digital affärsledare. 

Har du de kritiska kompetenserna runt dig i ditt bolag?


  • Strategisk fokus och leverans
    En digital ledare måste kunna ha en klar vision och riktning, förmågan att förutse marknadstrender och fatta kloka affärsbeslut under turbulenta tider.

  • Personliga attribut och interpersonell orientering
    Kompetenser som empati, anpassningsförmåga och förmågan att hantera förändringar är centrala för att bygga effektiva team och driva innovation

En digital ledare måste kunna ha en klar vision och riktning, förmågan att förutse marknadstrender och fatta kloka affärsbeslut under turbulenta tider. 

- Kane (2019)

AUGUSTI 2024

TALANGERNA BEHÖVER NÄRINGSRIK JORD ATT FRODAS I





För att skapa och upprätthålla en konkurrenskraftig organisation är talangdensitet en avgörande faktor. Vi syftar så klart då på koncentrationen av högpresterande individer inom ett företag, som har visat sig vara en nyckel till framgång i många branscher.


När ett företag lyckas samla och behålla en hög talangdensitet, förbättras förmågan att innovera, lösa problem och uppnå exceptionella resultat markant. Och där ligger näringen i jorden för nästa planta (läs grym och kompetent medarbetare) att växa och frodas i.


Netflix är ett givet exempel på en organisation inte bara stått på prispallen inom streaming i snart två decennier utan också aktivt prioriterat talangdensitet som del av sin framgångsrika strategi. Genom att fokusera på att anställa och behålla de bästa talangerna har de, utöver att producera en marknadsledande tjänst, skapat en kultur där varje medarbetare utmanar och inspirerar sina kollegor, vilket leder till ständiga förbättringar och innovation.


Vilka är vinsterna av en hög talangdensitet?


  1. Ökad innovation och produktivitet              Organisationer med hög talangdensitet har en starkare förmåga att generera nya idéer och effektivisera sina processer, vilket leder till bättre resultat.
  2. Förbättrad samverkan och lärande                                   När toppresterande individer arbetar tillsammans, skapas en dynamisk arbetsmiljö där kontinuerligt lärande och utveckling är centralt.


Att prioritera talangdensitet innebär inte bara att anställa de bästa, utan också aktivt skapa en miljö där dessa talanger kan växa, utvecklas och frodas på riktigt. Affärsledare och organisationer som lyckas med detta kommer att stå starkare i ett konkurrensutsatt affärslandskap.


En digital ledare måste kunna ha en klar vision och riktning, förmågan att förutse marknadstrender och fatta kloka affärsbeslut under turbulenta tider. 

- Reed Hastings, VD för Netflix

SEPTEMBER  2024

NÄR NÄTVERKET TRUMFAR HIERAKIN - DET NYA AFFÄRSLEDARSKAPET





Som affärsledare, när det hettar till och förändringstakten speedar upp konstant, blir det tydligt att landskapet i näringslivet står inför störa förändringar i förväntan på ledarskap.

Det gamla hierarkiska ledarskapet kommer garanterat att även framåt få sitt utrymme - men det är inte där talangerna hopas. Inte heller där vi presterar som bäst. Möjligen kan den traditionella chefen skapa attraktionskraft i ett budskap om den moderna arbetsplatsen men väl på plats så blir det tydligt – nätverkande ledarskap trumfar hierarkin hos de flesta av oss som drivs av att skapa värde.


Den auktoritära ledaren som för dialog kring beslutsmandat och vem som rapporterar till vem talar snart för döva öron då Gen Z attraheras av ledaren som utvecklar förmågan att skapa genuina, mänskliga band och det blir helt avgörande för vår framgång. Var och en av våra relationer behöver vårdas och innehålla både empati och förtroende. Ett ledarskap som kräver medvetenhet, investering och tid. Men som också skapar samklang och hållbarhet över tid.


Ledarskapet förändras i grunden från att ha varit tillåtande (läs till och med förlåtande) till hierarkiska strukturer och ledare som både sprättat hängslen och diskuterat vikten av att inte ”skära linjer” i sina dialoger till ett ledarskap baserat på att värna om både sitt eget och andras sociala kapital. Det är grundbulten som bär oss igenom förändringar och utmaningar. Vi bygger inte längre bara relationer för att driva affärer framåt; vi bygger dem för att skapa hållbara, förtroendebaserade partnerskap. Med förtroende och respekt som centrala värden skapar vi stabilitet, även när omvärlden förändras.

Nyckelinsikter


En ny relationsmodell har vuxit fram.

Tidigare byggde ledarskap på auktoritet; idag krävs ett nätverksbaserat synsätt där varje relation värderas och stärks. Framgångsrika ledare bygger broar, inte genom hierarkier utan genom samarbeten som gynnar alla inblandade. Detta sätt att leda är inte bara mer inkluderande utan också mer effektivt för att driva organisationer framåt.


Förtroende som framgångsfaktor.

Att bygga förtroende är avgörande för att höja produktiviteten och stärka lagets sammanhållning. Det handlar om att vara konsekvent – att sätta tydliga förväntningar och sedan leverera, gång på gång. Där skapar vi en miljö där våra medarbetare känner sig trygga och engagerade, vilket också ökar viljan att prestera.


Vi står inför en tid då relationer – och hur vi vårdar dem – spelar en avgörande roll för vårt ledarskap, vår affär och vår hållbarhet. För att lyckas i en snabbt förändrande omvärld behöver vi bygga förtroende, visa empati och skapa starka nätverk som håller över tid. Detta är nyckeln till hållbar framgång, både för oss som individer och för våra organisationer. Som ledare har vi nu möjligheten att bygga framtidens arbetsliv, ett samtal i taget.

ABRIGHT ARTIKLAR

Ja!

Kontakta mig för föreläsningar och artikelfördjupningar med diskussioner.

 
 
 
 
 
 
unsplash